Zoals vele andere familiebedrijven begon Stravers Promotions ooit als een kleine onderneming aan huis. Ruim 30 jaar later verkoopt Stravers relatiegeschenken vanuit een groot bedrijfspand van ruim 3.500 m2.
Met een eigen drukkerij, kantoren, showroom en flinke voorraden is Stravers één van de grotere spelers in Nederland op het gebied van bedrukte promotionele relatiegeschenken. Rinus Stravers: “Van de circa 32 mensen die wij in dienst hebben, hebben 6 mensen een afstand tot de arbeidsmarkt. Het zijn stuk voor stuk prima collega’s, die hun steentje bijdragen aan de toekomst van ons bedrijf.”
Frisse wind
Nadat beide ouders zo’n 4 jaar geleden een stap terug deden, namen de broers Arjan en Rinus Stravers het stokje over. Rinus is verantwoordelijk voor de sales en marketing, en Arjan houdt zich bezig met de administratie en de drukkerij. Rinus: “Wij hebben direct ons eigen stempel op de onderneming kunnen drukken. Zo hebben we gekozen voor een andere marktbenadering met meer focus op internet, de 20 jaar oude showroom vervangen, de kantoren zijn gemoderniseerd en we hebben volop geïnvesteerd in nieuwe technieken. Het is geweldig om te ervaren dat deze maatregelen snel leidden tot succes.”
Doelen halen
Ook geven Rinus en Arjan hun medewerkers volledige inzage in de omzetcijfers, omdat ze ervan overtuigd zijn dat zo meer betrokkenheid wordt gecreëerd. Rinus: “Onze mensen kunnen de verkopen continu volgen op grote schermen. Nee, daar worden ze niet zenuwachtig van, want het zijn reële doelen. Aan het eind van de maand komt het weleens voor dat het erom gaat spannen of een target gehaald wordt. Op zo’n moment geven de mensen van kantoor extra gas en springen zelfs bij in het magazijn om samen met de productiemedewerkers de orders toch de deur uit te krijgen. Dat zijn leuke momenten en het versterkt het wij-gevoel. Als de doelen behaald zijn, moet de directie trakteren. Dat gebeurt ook altijd in de vorm van iets lekkers uit de lunchroom zoals appelflappen en saucijzen. Heerlijk hoor!”
“Blijf de Unieke Achterhoeker positief benaderen en je hebt er hele fijne trouwe collega’s aan.”
Eigen fotomodellen
Dat wij-gevoel wordt bij Stravers ook gestimuleerd door medewerkers af te beelden op de website en in de productfolder. Rinus: “Op deze manier geven onze eigen mensen ons bedrijf een gezicht én we onderstrepen hiermee onze persoonlijke benadering.” Ook Rinus en zijn vrouw Monique, die volop meewerkt, zijn op de website en in de productfolder te bewonderen. Zo ook Unieke Achterhoeker Nienke. Zij werkt zo’n 8 jaar bij Stravers en vindt het maar wat gaaf dat zij in de productfolder staat, naast de kunststof pen met rubberen grip die ook haar naam heeft gekregen.
Loyale medewerkers
Rinus vindt het fijn om een werkplek te bieden aan mensen met een zekere afstand tot de arbeidsmarkt. Rinus: “We werken nauw samen met het Prakticon in Doetinchem, daar begint het al mee. Als leerlingen stage bij ons lopen, moet er wel een klik zijn. Als die er is, kunnen we ze soms een werkplek aanbieden. Omdat er tegenwoordig aantrekkelijke regelingen zijn, werken hier nu iets meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt dan vroeger. Deze medewerkers zijn supergemotiveerd en zeker niet vaker ziek. Dat laatste is opvallend! Soms moet je iets meer geduld hebben, maar daar krijg je enorm veel dankbaarheid en enthousiasme voor terug.”
Veilige werkomgeving
Stravers Promotions heeft 6 Unieke Achterhoekers aan het werk. Rinus werkt liever met gemotiveerde mensen die lol hebben in wat ze doen. Tegen andere werkgevers die nog geen Unieke Achterhoekers aan het werk hebben, zegt hij graag: “Probeer het een keer, want eigenlijk heeft iedere ondernemer ook een maatschappelijke plicht. De sfeer in je bedrijf wordt er beter van. Blijf de Unieke Achterhoeker positief benaderen en je hebt er hele fijne en trouwe collega’s aan.”
Wilt u socialer ondernemen? Werf een Unieke Achterhoeker via het Werkgeversservicepunt Achterhoek. Bel: 088 – 36 50 400