Autobedrijf Herwers Groep heeft 8 vestigingen in Gelderland en 1 in Overijssel, en vertegenwoordigt de merken Dacia, Hyundai, Mitsubishi, Nissan en Renault. Er werken zo’n 190 mensen waarvan 12% leerling of stagiair is. Vanuit hun maatschappelijke betrokkenheid streeft het autobedrijf ernaar zo’n 5% van het totale personeelsbestand in te vullen met mensen die een arbeidsbeperking hebben. Herwers geeft deze Unieke Achterhoekers graag de kans hun talenten in te zetten en zo een bijdrage te leveren aan de groei van het bedrijf.
Papa-mamabedrijf
De grootouders van de broers Jos en Niels Herwers legden omstreeks 1937 de basis voor de dealerorganisatie die Herwers nu is. P&O-manager Danielle Jolink werkt zo’n 10 jaar bij Herwers en zegt dat dit familiebedrijf aandacht heeft voor zijn mensen. Danielle: “Jos Herwers senior heeft ons autobedrijf op de kaart gezet en zijn zonen Jos en Niels zetten het bedrijf in zijn geest voort. Zaten klanten in het begin aan de keukentafel aan de koffie, tegenwoordig verwelkomen we ze in de moderne showroom. Maar aan dat familiaire, de intenties en service is niets veranderd. Bij Herwers helpen we klanten zoals we zelf geholpen zouden willen worden.”
Doen waar je goed in bent
Uitgaan van hoe je zelf het liefst behandeld wilt worden, is ook het basisprincipe dat Herwers hanteert als het gaat om omgang met medewerkers. Danielle: “Daarom zijn leerlingen, stagiaires en mensen met een arbeidsbeperking vanaf de eerste dag gelijkwaardige collega’s. Ons uitgangspunt? Als iedereen datgene doet waarin hij of zij goed is, is iemand succesvoller en ervaart daardoor meer plezier. Deze zienswijze heeft eigenlijk ook geleid tot het aannemen van mensen met een beperking.”
Functiecreatie werkt bij Herwers
Danielle legt uit: “Op een gegeven moment leek het ons een goed idee om eenvoudige maar belangrijke servicegerichte taken bij onze duurdere vakmensen weg te halen, zodat zij zich meer kunnen focussen op hun kerntaken. Dan moet je denken aan het wassen van de auto’s, het buitenterrein netjes houden, de koffiehoek voor klanten verzorgen en andere hand- en spandiensten zoals het halen en brengen van klanten en het transporteren van onderdelen tussen de 9 vestigingen. Toen dat plan in ons hoofd zat, hebben we zelf contact opgenomen met het Werkgeversservicepunt Achterhoek om de functiecreatie, dus het herverdelen van de taken om efficiënter te kunnen werken, verder uit te werken.
“Op een gegeven moment leek het ons een goed idee om eenvoudige maar belangrijke servicegerichte taken bij onze duurdere vakmensen weg te halen.”
Eerste Wajonger begint in 2011
“De contacten met het Werkgeversservicepunt waren direct prettig en verhelderend, ook omdat we toen en nu nog steeds werken met één contactpersoon. Intussen kent Richard Bosch ons bedrijf door en door en maakt daardoor een goede match. De Wajonger die bij ons komt werken, moet een rijbewijs hebben, communicatief en sociaal vaardig zijn én zeker niet onbelangrijk, een klant- en servicegerichte instelling hebben. Ook moet hij aanvoelen wat hij wel of niet kan zeggen in het klantcontact. Er vindt eerst een sollicitatiegesprek plaats om af te tasten en we maken altijd gebruik van een proefplaatsing die meestal 2 maanden duurt. Soms plakken we daar een maand aan vast, uiteraard in overleg met de arbeidsdeskundige of de jobcoach. We hebben namelijk ervaren dat het aanvankelijke enthousiasme en de tomeloze energie van Wajongers ook een valkuil kunnen zijn.”
Succes smaakt naar meer
“De eerste plaatsing van een Wajonger in Doetinchem was direct succesvol. Onze mensen van andere vestigingen namen de tijdswinst voor vakmensen waar. En zo is de behoefte ontstaan al onze teams te versterken met medewerkers die een arbeidsbeperking hebben. Inmiddels zijn er 5 Wajongers in dienst, dus bijna 1 per vestiging. Toegegeven; we hebben onze neus weleens gestoten en het kost aan begeleiding wat extra geduld en begrip. Maar de voordelen winnen het. Zo is het sociale aspect absoluut goed voor het werkklimaat. Bovendien voelt het fijn dat we maatschappelijk verantwoord bezig zijn en we hebben er betrokken en loyale medewerkers bij. Ook merken we dat onze klanten positief reageren. Deze Wajongers hebben absoluut een gunfactor. Kortom; het is een win-winsituatie voor de medewerker, de klant en Herwers.”
Is functiecreatie iets voor uw bedrijf?
Het werkgeversservicepunt Achterhoek is expert op het gebied van functiecreatie. Wilt u meer weten over functiecreatie? Of wilt u alles weten over de gratis Quick Scan, die inzichtelijk maakt of functiecreatie werkt binnen uw bedrijf? Bel: 088 – 36 50 400