Jeroen Sanders conrector van het Rietveld Lyceum in Doetinchem ontvangt het bordje ‘Unieke Achterhoekers aan het werk’ van wethouder Jorik Huizinga.
“Iedereen is anders en iedereen moet mee kunnen doen. Een school vormt dé plek voor maatschappelijke verbinding. We hebben aandacht voor elkaar en helpen graag mee om mensen hun talenten te laten ontdekken en ontwikkelen. In ons geval gaat het om leerlingen en medewerkers.”
Conrector Jeroen Sanders en rector Paddy Harbers van het Rietveld Lyceum hebben een duidelijke missie. Op de scholengemeenschap wordt grote waarde gehecht aan inclusiviteit. Daarom heeft maatschappelijke verbinding een prominente plaats binnen het onderwijsprogramma en de schoolactiviteiten. Een onderdeel daarvan is het personeelsbeleid. Voor bepaalde functies en taken wordt een beroep gedaan op mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dat gebeurt al jaren door middel van een detacheringstraject via Laborijn. Zo zijn er momenteel zes medewerkers via Laborijn actief op het Rietveld Lyceum. “Ze dragen bij aan de sfeer en cultuur van onze school en zijn echt onderdeel van het team”, vertelt Jeroen Sanders. “Het is goed dat leerlingen ook kennismaken met deze doelgroep”, vervolgt Paddy Harbers. “Dat opent hun ogen. Er is sprake van een sterke onderlinge band. Er is begrip voor mekaar en men helpt elkaar.” De medewerkers vervullen verschillende functies en taken, bijvoorbeeld in de tuin, keuken en kantine. Ze zijn als conciërge actief, helpen leerlingen op alle fronten (bijvoorbeeld met lekke banden) of ondersteunen de technisch onderwijs assistenten (TOA’s). “Ze hebben zich onmisbaar gemaakt. Dat is een groot compliment waard”, aldus Sanders. De medewerkers zelf voelen zich gewaardeerd. “Het is prettig als je geaccepteerd wordt. We krijgen respect en mogen zijn wie we zijn. Op die manier kunnen we ons steentje bijdragen en horen we er echt bij.”
Het Rietveld Lyceum beleefde een primeur; het mag zich als eerste school ambassadeur van de campagne ‘Unieke Achterhoekers aan het werk’ noemen. Voor Sanders en Harbers een hele eer. “We zijn er uiteraard erg blij mee. Het verdient zeker navolging op andere scholen. Er geldt toch een beetje: onbekend maakt onbemind en dat moet veranderen. Die rol gaan we zeker oppakken.” Wethouder Jorik Huizinga noemde de aanpak van het Rietveld Lyceum bijzonder. “Jullie halen het beste in leerlingen en medewerkers naar boven en zorgen voor een kansrijke toekomst. Daarbij is hun achtergrond onbelangrijk. Het geeft mij een trots gevoel. De medewerkers vormen op deze manier een voorbeeld voor de leerlingen. Dat is heel mooi om te zien.”