Wat doet de jobcoach?
Het Werkgeversservicepunt Achterhoek werkt intensief samen met meerdere erkende jobcoachorganisaties. Eén daarvan is at.groep met 5 vestigingen in het oosten en midden van Nederland. In vestigingsplaats Doetinchem treffen we Ans Wolters (56) en Tom Oolbekkink (35). Beiden zijn gediplomeerd jobcoach en maken graag tijd vrij voor dit interview. Gepassioneerd vertellen ze over wat jobcoaches kunnen betekenen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en hun werkgevers.
Jobcoaches Ans Wolters en Tom Oolbekkink van at.groep aan het woord:
Wat doet een jobcoach?
Tom: “Sommige mensen hebben extra begeleiding nodig om goed te kunnen functioneren op de werkvloer. Denk aan mensen met een verstandelijke of lichamelijke beperking of aan mensen met psychische problemen. Wij helpen deze mensen op de werkvloer. Ook hun werkgever of leidinggevende staan we met raad en daad bij. Het komt ook voor dat we een rol spelen bij het maken van een nog betere match.”
Betekent dit dat jullie geschikt werk aanbieden?
Ans: “Zo werkt het in de praktijk wel. Omdat wij warme contacten onderhouden met de mensen van het Werkgeversservicepunt Achterhoek, onze klanten en werkgevers, zijn we in staat één-tweetjes te realiseren. Met regelmaat brengen we klanten in contact met een nieuwe werkgever.
Kun je een voorbeeld geven?
Ans: “Onze klant Yvonne Somsen is een Wajonger met een licht verstandelijke beperking. Tom had een plek voor haar gevonden bij Hippisch Centrum Achterhoek. Toen ze daar 3 jaar werkte, vertelde ze hem dat ze gelukkiger zou zijn als schoonmaakster. Ik kende een werkgever die een schoonmaakster kon gebruiken. Zonder zekerheid op een andere vaste baan wilde Yvonne haar werk bij de manege niet opgeven. Daarom heb ik de situatie met de eigenaar van het Hippisch Centrum besproken. Vervolgens regelde ik met zijn medewerking in haar vrije week een proefperiode van 5 dagen bij Partycentrum Catering Pannenkoekenhuys ’t Noorden. Inmiddels is Yvonne een gewaardeerde schoonmaakster bij dat Partycentrum. Zo kan het dus gaan.”
Jullie begeleiden ook werkgevers. Hoe werkt dat?
Tom: “Zodra een werkgever iemand met een arbeidsbeperking aan werk helpt, kan ook de werkgever of direct leidinggevende wel wat adviezen gebruiken. Met het coachen van de verantwoordelijke in het bedrijf verhogen we het succesvol participeren op de werkvloer. Ter illustratie; iemand met autisme of een lager IQ moet anders benaderd worden. Vaak gaat het om kleine dingen, maar een werkgever of leidinggevende moet die dingen wel weten. Wij helpen werkgevers proactief, maar als er een keer strubbelingen zijn denken we vanzelfsprekend mee over het oplossen daarvan.”
Wat kost jobcoaching?
Tom: “Voor zowel de werkgever als de werkzoekende is jobcoaching gratis. Als wij voor iemand aan de slag gaan, die bijvoorbeeld via het Werkgeversservicepunt bij ons wordt aangemeld, maken we van tevoren een tijdsinschatting. In het begin is de begeleiding intensief. Gaandeweg het proces neemt die intensiteit geleidelijk af. Een begeleidingstraject duurt maximaal 3 jaar. Omdat wij worden betaald via het UWV met gemeenschapsgeld is dat reden temeer zeer doelmatig te werken. Natuurlijk zetten wij voortdurend in op efficiencyverhoging. Zo hebben we een behoorlijke stap gezet met het inzetten van social media. We appen en skypen geregeld met onze klanten; het is drempelverlagend en scheelt reistijd. Deze manier van communiceren is daarmee een schot in de roos.”
Is het leuk om jobcoach te zijn?
Tom: “Het is een superbaan; ik help mensen om te groeien. Als iemand eenmaal een baan heeft, kan hij de volgende stap in zijn leven aan. Dat ik daarin een schakel mag zijn, geeft een ongelooflijk fijn gevoel. Ooit rondde ik het CIOS af en ik ben gediplomeerd bewegingscoördinator. Pas later maakte ik de overstap naar jobcoach en ging opnieuw naar school. Van die carrièreswitch heb ik geen dag spijt gehad.”
Ans: “Ik kom uit de zorg en gooide op mijn 50ste het roer om. Iedereen binnen het at team heeft de juiste papieren, en dat geldt ook voor mij. Ik geniet mee als iemand gelukkig wordt in zijn werk en als kers op de taart een vast contract krijgt. We zijn succesvoller als we nog meer werkgevers kunnen overtuigen een kwetsbaarder mens een kans te geven. Dat overtuigen, lukt gelukkig steeds beter. Ik houd van de veelzijdigheid van mijn werk, waarbij humor en improvisatietalent helpen. Trouwens; misschien leuk om te vermelden? Bij at.groep werken ook mensen met een beperking. Dat maakt ons team completer!”
De laatste vraag; jullie werken intensief samen met het Werkgeversservicepunt Achterhoek. Hoe werkt dat in de praktijk?
Ans: “Wij hebben bijna dagelijks contact met de mensen van het Werkgeversservicepunt Achterhoek, wisselen ook vacatures uit. Omdat wij weten wat er speelt, welke mensen beschikbaar zijn en kennis hebben van de Achterhoekse arbeidsmarkt, realiseren wij met elkaar duurzame plaatsingen. We hebben er niets aan als mensen over een half jaar weer op de stoep staan. Zo denken de mensen van het Werkgeversservicepunt Achterhoek er ook over. Daarom vullen we elkaar zo goed aan!”
Jobcoach nodig?
Heeft u een jobcoach nodig? Iemand die u op de werkplek helpt of misschien een interne werkbegeleider opleidt, zodat hij beter in staat is de Unieke Achterhoeker te laten groeien. De accountmanagers van het Werkgeversservicepunt Achterhoek zorgen ervoor dat een ervaren jobcoach contact met u opneemt. Bel: 088 – 36 50 400