Asito wil verantwoord en maatschappelijk ondernemen, een duurzame organisatie zijn en verbindingen leggen. Deze Unieke Werkgever maakt hun motto ‘Asito Verbind’ daadwerkelijk waar. Door de coronacrisis heeft Asito hun bedrijfsvoering aan moeten passen. Maar daarbij zijn ze de verbinding met medewerkers en opdrachtgevers niet uit het oog verloren. Wij spraken met John Verpoort, adviseur inclusief bij Asito, over wat voor impact het coronavirus heeft op hun organisatie.
Met het luisterend oor
Door de coronacrisis heeft Asito verschillende oplossingen bedacht om contact te behouden met hun medewerkers. De organisatie heeft 10.000 medewerkers in dienst, waarvan 1.400 medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt.
John Verpoort: “Ik hou niet van de benaming ‘met afstand tot de arbeidsmarkt’. Iedereen doet mee en draagt zijn of haar steentje bij. We hebben geprobeerd om alle medewerkers aan het werk te houden, want ook in deze tijd willen we een goede werkgever zijn voor onze medewerkers. We hebben een hulplijn geïntroduceerd met de naam ‘met het luisterend oor’. Deze hulplijn is voor elke medewerker beschikbaar. Ook hebben we de medewerkers die in aanmerking kwamen om deze hulplijn te bezetten, omscholing aangeboden.”
Veranderingen door corona
Om werknemers te betrekken bij alle veranderingen die corona ook voor Asito teweeg heeft gebracht, heeft de organisatie ervoor gekozen de sturing dichtbij te zoeken. John: “Zo hebben wij met in acht name van de maatregelen die het RIVM heeft gesteld toch een voorman of -vrouw op de werkplek laten komen. Zo is er voor een medewerker met vragen altijd een contactpersoon aanwezig.“
“Helaas hebben we niet iedereen aan het werk kunnen houden. Zo waren er medewerkers die door een begeleid wonen constructie hun werkzaamheden niet uit mochten voeren. Hier is alle begrip voor. Met deze werknemers hebben wij via Whatsapp en Teams contact gehouden.“
Asito heeft bijvoorbeeld opdrachtgevers uit de luchtvaartbranche. Door de coronacrisis hadden opdrachtgevers geen of weinig werkzaamheden. Deze medewerkers heeft Asito om laten scholen zodat zij inzetbaar zijn voor schoonmaakwerkzaamheden in het ziekenhuis. Ook heeft de organisatie in samenwerking met opdrachtgevers werkzaamheden naar voren gehaald en werkprogramma’s aangepast om zo medewerkers aan het werk te houden.
Het nieuwe normaal
John: “Als organisatie stonden we voor een uitdaging, want hoe gaan we het nieuwe normaal inpassen? En hoe blijft iedereen gezond? Asito is een afspiegeling van de maatschappij. We hebben daarom meertalige flyers uitgedeeld met de uitleg van de maatregelen die het RIVM heeft opgesteld. Ook staan er op onze website tips hoe je gezond blijft. Om de medewerkers op de werkvloer veilig te laten werken, hebben we hesjes laten maken met de tekst ‘houd 1,5 meter afstand’. Voor het kantoorpersoneel is thuiswerken een mogelijkheid.”
Ondanks alle veranderingen blijft Asito denken in mogelijkheden in plaats van beperkingen. Als ambassadeur zetten zij zich in voor onze Unieke Achterhoekers die werkzaam zijn bij dit bedrijf en staat inclusief ondernemen nog steeds centraal.
“Wij blijven als werkgever vooruit kijken en vooruit denken!”